Bankene krever reservasjon

Banken din reserverer et beløp på kontoen din før fylling av drivstoff. Når du henger på plass fyllepistolen får banken din beskjed om å erstatte reservasjonen med beløpet du har fylt for.

Rutinen omtales som AFD (Automated Fuel Dispenser) og de norske bankene krever at alle aktører i vår bransje ber om reservasjon før fylling.

Ta kontakt med din bank dersom reservasjonen ikke er blitt erstattet innen få minutter etter fylling.

AFD-rutinen krever at et beløp reserveres på bankkortets konto før fyllingen kan starte. En reservasjon er ikke en belastning men en praksis for å holde av et beløp for en periode. Siden beløpet til den forestående fyllingen er ukjent reserveres 1500 kr. Dersom 1500 kr ikke er tilgjengelig på kontoen vil disponibelt beløp reserveres. Drivstoffpumpen vil stoppe salget dersom reservasjonsbeløpet oppnås.

Slik foregår det

  1. Forespørsel om reservasjon meldes bankkortets bank når kortet er lest og PIN-koden er tastet på drivstoffpumpen.
  2. Dersom banken godkjenner forespørselen kan fyllingen starte.
  3. Drivstoff fylles fra pumpen.
  4. Når fyllingen av drivstoff er avsluttet og pumpepistolen hengt på plass, meldes banken umiddelbart med forespørsel om å erstatte reservert beløp med beløpet fra fyllingen.
  5. Bankkortets bank erstatter reservert beløp med beløpet fra fyllingen.

På grunn av treghet i bankkortets bank kan det ta noen minutter før dette er synlig på bankkonto. Ved feil kan reservasjonen være synlig flere timer etter fyllingen. Det er kun bankkortets bank som kan korrigere dette, vår bransje har ikke tilgang til bankens systemer.

Kontakt banken din for spørsmål og bistand til reservasjoner som ikke er erstattet etter en fylling.

Lurer du på noe?

Kontakt oss her