Drivstoffprisens oppbygning

Uno-X kjøper, i likhet med våre konkurrenter, bensin og diesel på det internasjonale markedet.

Prisen du som kunde betaler utgjøres av mange faktorer. En liten andel av prisen du ser i prismasten er det vi som står for. Det er varekostnaden, skatter og avgifter som utgjør de størse andelene.

unoxtanker.jpg

Pumpeprisen består av:

*Det nøyaktige forholdet mellom prosentandelene kan variere på kort sikt, men dette er en god tommelfingerregel. Kilde: Norsk Petroleumsinstitutt, revideres årlig.

  • 10 % - Vår andel

    Uno-X tar den minste andelen av drivstoffprisen til sluttbruker, vår andel skal dekke:

    • Transport
    • Stasjonsdrift
    • Markedsføring
    • Administrasjon
    • Fortjeneste
  • 30 % - Varekost

    Uno-X kjøper ferdig raffinerte produkter fra det internasjonale markedet. Prisen påvirkes av en rekke faktorer:

    • Råoljeprisen
    • Sesongvariasjon
    • Dollar/Krone-kurs
    • Produksjonsmengde  
    • Internasjonal lagerbeholdning 
    • Forventinger til tilbud/etterspørsel
  • 60 % - Avgifter til staten

    Det største påslaget er skatter og avgifter. Foruten merverdiavgiften, er avgiftene et fast beløp.

    • CO2-avgift
    • Veibruksavgift
    • 25 % merverdiavgift

Les mer

Du kan lese mer om drivstoffavgiftene hos Toll- og avgiftsdirektoratet, og finne ut hva som påvirker drivstoffprisene hos Norsk Petroleumsinstitutt.

*Det nøyaktige forholdet mellom prosentandelene kan variere på kort sikt, men dette er en god tommelfingerregel. Kilde: Norsk Petroleumsinstitutt, revideres årlig.

Dette påvirker drivstoffprisene - np.no
Kort om avgift på mineralske produkter - toll.no

Lurer du på noe?

Kontakt oss her